By Hani
3 hari yg lepas.......
sesuatu telah belaku dalam hidup aku...
tiba2 aku sakit dada yg teramat...
aku dah g klinik.....
tp tetap xde ape
keadaan ni membuatkan mak aku
buatkeputusan untuk berubat secara tradisional

hmmm...sgt mengejutkan...
bila kami diberitahu...
ada makhluk yg dihantar...
duduk kat badan aku...sejak dari aku baby...
23 tahun yg lepas......
tp kebenarannya...hanya Allah yg mengetahui....
motivenye hanya dendam......dengki.....
aku xnk sentuh bab tu.....
kenapa baru sekarang aku tau?
sbb selama ni...xpenah terfikir benda2 ni..
aku mmg dah selalu sakit dada....
and ade beberapa masalah lg
aku ingat tu normal....

antara percaya atau tidak...
sebelum aku mengalami sendiri...diubati...
aku pun tertanya2...betul ke benda ni...
tp bila dah kena....sakit sgt.....
meraung aku bergelut....
lemah...sampai nk pengsan...
mak dan adik aku jd saksi....
makhluk tu da hinggap di pangkal rahim dan jugak dada aku....
sakit sgt bila nk kuarkan makhluk tu....
ade ke tidak..aku xtau...
tp sakit yg teramat....
sbb dah terlalu lama
tp kebenarannya
Allah je yg tau.....

sekarang Alhamdulillah....
walaupun 1 badan aku sakit....
lebam...tp ttp ada perbezaan.....
aku rasa ringan....kosong.....
kepada insan yg kejam....
semoga Allah mengampunkan dosa kamu
ya Allah...ini cuma ikhtiar hambaMu..
setiap apa yg berlaku...
hanya izin dariMu......


0 comments | edit post
Reactions: 
By Hani
lepas habis aku baca buku 'La Tahzan'
banyak yg dapat aku simpulkan..
buku itu terlalu bernilai...
dalam memberi kesedaran..
pada sesiapa yg dalam kegelisahan..kesempitan..kesusahan..kesakitan..
hidup di dunia terlalu singkat...
ramai manusia hanya terfokus pd hidup yg bersifat sementara..
lupa pada hidup yg kekal selamanya...

aku sgt setuju..
bg org yg terlalu memikrkan masa lalu..
adalah org yg bodoh malah gila
membunuh semangat diri...
menghancurkan harapan sendiri
air mata xkan mengalir kembali kedalam kelopak mata...
malah akan mengalir keluar terus...
sesungguhnya...xde kebaikan pun mengenang masa lalu...

hari ni...saat ni..
matahari masih sudi menyinari hari kita..
kenapa masih nk fikirkan peristiwa yg menggelapkan hidup kita?
hiduplah seperti kita akan mati hari ini jugak..
hari ini milikku...
aku petik ayat dalam buku tu..
yg ringkas tp mendalam..
"hari ni anda dapat minum air dingin yg menyegarkan
nape perlu ingat air masin yg anda minum kelmarin
atau masih menginginkan esok juga air masin?
jika hari ini anda makan nasi yg harum baunya..
mengapa anda masih inginkan nasi yg dah basi kelmarin
atau masih inginkan esok juga nasik basi?
padahal....kelmarin itu sudah berlalu..
dan esok masih dalam angan2....
hari ini..saat ini...pasti.....
nikmatilah saat ini..."

aku suka ayat2 tu.....
sgt menenangkan...
menyedarkan......hidup ini terlalu indah...
wahai masa lalu
tenggelamlah engkau seperti matahari yg terbenam....
aku xkan menangisi pemergian mu
kamu tidakakan pernah kembali lagi..
wahai masa depan..
engkau masih dalam keghaiban
akau tidak akan main dengan khayalan lagi..
jauh sekali dugaan...
memang manusia hanya terbatas dgn perancangan...
tp DIA lah yg menentukan..
Maha mengetahui....
apa yg terbaik untuk setiap umatnya....
hanya pada Allah aku mohon perlindungan....
~ameen~

0 comments | edit post
Reactions: 
By Hani
jodoh oh jodoh
entry kali ni pasal jodoh...
masa aku tgk balik filem syurga cinta..
baru aku perasan..
actually ada 3 jenis jodoh....

1- jodoh yang dilakukan oleh syaitan.
yang mana syaitan telah menghasut sepasang manusia lelaki dan perempuan
untuk melakukan maksiat,
sehingga mengandung dan akhirnya berkahwin.
(more to maksiat la ni)

2- jodoh yang dilakukan oleh jin.
yang mana seorang lelaki atau perempuan yang menyukai seseorang,
tetapi mereka menggunakan bantuan jin,
atau bomoh untuk mendapatkan kekasih hati idaman mereka itu
dan akhirnya berkahwin.

3- jodoh yang ditentukan oleh Allah.
iaitu apabila seorang lelaki yang apabila melihat seorang wanita,
lalu berkenan di hatinya, lantas dipinangnya,
dan diterima oleh wanita tersebut. lalu, mereka berkahwin.
(no sentuh2, no pegang2, main zassss kawen jerr).

pas baca ni....fikir2kan la..kita nak kategori yg mana..
pilihan kat tgn kita..
baik lelaki atau perempuan..
for sure yg ke3 is the best...
sentiasa la berdoa moga jodoh kita
mmg redha dari Allah..
ameen
0 comments | edit post
Reactions: 
By Hani
hari ni...
antara hari yg happy dalam hidup aku...
aku dapat tawaran sambung master...
Master in education..by research...
offered by Uitm....
hati aku melonjak2 nk g..
sbb ni mmg cita2 aku..
target aku...
cuma aku tak sangka secepat ni...
macam org kate..
peluang tak datang bergolek...

tp....ade 1 benda.....
aku da terikat dgn perjanjian
masa aku amek scholarship KPM dulu...
i have to work with KPM atleast 4 years...
aku da kol kpm....asked them in detail...
unfortunately....
they said...i cannot further study...
because we have a contract...
even the offer come from UITM itself...
agak kecewa....

lepas aku da fikir balik...
mungkin bukan rezeki aku sekarang
aku tak boleh tamak...
nanti yg dikejar xdapat..yg dikendong berciciran
maybe aku boleh..klw part time master..
but the offer was fulltime...

maybe kali ni bukan rezeki aku..
aku xkan berhenti belajar....
belajar xkenal usia....
tp insyaAllah...
one day..
aku akan sambung jugak...
mungkin ini yg terbaik untuk aku...
aku xmampu berjihad dalam perang...
yg aku mampu buat...berjihat dalam mencari ilmu...
may Allah bless me~

0 comments | edit post
Reactions: