By Hani
lepas habis aku baca buku 'La Tahzan'
banyak yg dapat aku simpulkan..
buku itu terlalu bernilai...
dalam memberi kesedaran..
pada sesiapa yg dalam kegelisahan..kesempitan..kesusahan..kesakitan..
hidup di dunia terlalu singkat...
ramai manusia hanya terfokus pd hidup yg bersifat sementara..
lupa pada hidup yg kekal selamanya...

aku sgt setuju..
bg org yg terlalu memikrkan masa lalu..
adalah org yg bodoh malah gila
membunuh semangat diri...
menghancurkan harapan sendiri
air mata xkan mengalir kembali kedalam kelopak mata...
malah akan mengalir keluar terus...
sesungguhnya...xde kebaikan pun mengenang masa lalu...

hari ni...saat ni..
matahari masih sudi menyinari hari kita..
kenapa masih nk fikirkan peristiwa yg menggelapkan hidup kita?
hiduplah seperti kita akan mati hari ini jugak..
hari ini milikku...
aku petik ayat dalam buku tu..
yg ringkas tp mendalam..
"hari ni anda dapat minum air dingin yg menyegarkan
nape perlu ingat air masin yg anda minum kelmarin
atau masih menginginkan esok juga air masin?
jika hari ini anda makan nasi yg harum baunya..
mengapa anda masih inginkan nasi yg dah basi kelmarin
atau masih inginkan esok juga nasik basi?
padahal....kelmarin itu sudah berlalu..
dan esok masih dalam angan2....
hari ini..saat ini...pasti.....
nikmatilah saat ini..."

aku suka ayat2 tu.....
sgt menenangkan...
menyedarkan......hidup ini terlalu indah...
wahai masa lalu
tenggelamlah engkau seperti matahari yg terbenam....
aku xkan menangisi pemergian mu
kamu tidakakan pernah kembali lagi..
wahai masa depan..
engkau masih dalam keghaiban
akau tidak akan main dengan khayalan lagi..
jauh sekali dugaan...
memang manusia hanya terbatas dgn perancangan...
tp DIA lah yg menentukan..
Maha mengetahui....
apa yg terbaik untuk setiap umatnya....
hanya pada Allah aku mohon perlindungan....
~ameen~

edit post
Reactions: 
0 Responses